2017. szeptember 6 - október 11.
george-cringasu-athenian-7-100x110


Kiállító művészek: Jakub Choma, George Crîngaşu, Keresztesi Botond
Kurátor: Fenyvesi Áron

Megnyitó: 2017. szeptember 6., szerda,  18:00óra
A kiállítás látogatható: 2017. október 11.
A kiállítást megnyitja: Fenyvesi Áron

A Horizont Galéria csoportos kiállítása három fiatal Kelet-Közép Európai művész munkáiból mutat be kurátori válogatást, amely a művészek figuralitáshoz fűződő viszonyát helyezi a vizsgálata középpontjába. Ez azért is fontos kérdés, mert a képzőművészet figuralitásának relevanciáját a XXI. század digitális képkorszaka sem számolta fel igazán, ahogyan korábban a fotográfiai reprezentáció megjelenése sem lúgozta ki az alakokat a festészetből. A digitális képek széleskörű elérhetősége egy olyan művészgeneráció színrelépését inspirálta, aminek  a vizuális stratégiája ösztönösen adaptálódott a digitális képszerkesztés anyanyelvéhez. A legújabb paradigmaváltás azonban nem pusztán technológiai vagy technikai jellegű, hanem főként a képek struktúráját érinti, mindamellett, hogy nagyon sok új tartalmi és tematikai vonás is felfedezhető benne. Az újrafogalmazódó figuralitás immáron nem függetleníthető a kortárs vizuális kultúrától, az új generáció festészete pedig a kortárs alkalmazott grafika szűrőjén keresztül értelmeződik újra, kevesebb klasszikus festői gesztust vonultat fel, mint akár a korábbi fotórealista tendenciák. Az alkalmazott grafika megoldásaira támaszkodó festészet előszeretettel halmoz és homogenizál hibrid textúrájú képein és erősen támaszkodik a kollázs-technikára is, ami egyértelműen mozgásba lendíti a szürrealizmus örökségét is.

A Derkovits-ösztöndíjas és külföldön is egyre többet kiállító Keresztesi Botond művészete már nem ismeretlen a Horizont Galéria közönsége számára, hiszen több önálló kiállítása is volt már itt az elmúlt évek során. Keresztesi festészetéről általánosságban elmondható, hogy dominánsan alkalmazott grafikai inspirációkra épít és a művész erős kontúrokkal rendelkező alakokat vonultat fel képein. Brandek, termékek, reklámok, stock-fotók vizualitása keveredik a művészettörténet ikonikus képeivel Keresztesi frappánsan ironikus vásznain.

George Crîngaşu művei is láthatóak voltak már Budapesten 2015-ben a Trafó Galériában. Crîngaşu 3d rendereléssel készült képei is legalább annyira támaszkodnak a stock-fotók vizualitására, mint amennyire Keresztesi művei. A kettejük művészete között azonban az egyik nyilvánvaló különbség a technikában keresendő, minthogy Keresztesi alapvetően fest, Crîngaşu pedig c-printeket és ezekből kompilált videókat készít. Továbbá Crîngaşu számos optikai illúzióval operál és a rendkívüli halmozás technikájával relativizálja és tolja a giccs határain is túl a képein megjelenő fetisizált státuszszimbólumokat. George Crîngaşu műveit legutóbb a bukaresti Mihai Nicodim Galéria mutatta be, a művész a kolozsvári Ecsetgyár Superliquidato artist-run-space-jének is az egyik alapítója.

A kiállítás legfiatalabb kiállítója a Kassán született és Prágában tanuló Jakub Choma. Choma festészetének kiindulópontja egy folyamatosan bővülő és rendszerezett internetes szöveg-, és kép-bank, amely vásznain transzponálódik művekké. Choma négy, viszonylag nagy vászonból álló és rendkívül sokféle festészeti textúrát felvonultató sorozatát először Budapesten mutatja be. A művész számára erős inspirációt jelent a ’90-es évek végének popkultúrája, korábbi ciklusát például a Scooby Doo rajzfilmek alakjai köré szervezte. Choma legújabb képein is képregényes, rajzfilmes figurák jelennek meg egy erősen absztrahált környezetben, melyre a művész szövegeket és tárgyakat is applikált.

 

Kép: George Crîngaşu: ATHENIAN SEVEN (100x110cm, digital print on acid free cotton paper)

 

 MG 4704  MG 4709
 MG 4712  MG 4718
 MG 4732  MG 4725


Fotó: Biró Dávid